Penjana Kekayaan

Penjana Kekayaan

Tuesday, December 7, 2010

Asam Pedas oo Asam Pedas!

Haihh, dah keling tue keling gak! hahahaha, okey murid-murid! hari nie kita akan belajar wat asam pedas, asam pedas aku buat nie, xsama dengan ape yang korang penah buat, wat kengkawan yang selalu datang rumah aku, sure kenal dengan masakan asam pedas from my family, today, aku akan bongkarkan rahsia asam pedas nie. jom kita follow step by step by stepppp ahead go go go go go..!!

1stly! cam biasa, semua pekerjaan dimulakan dengan bismillah(patutlah xjadik org sane tue, xbaca bismillah!!)
ok! bahan-bahannya!


-bawang merah kecil 10biji!!
-bawang putih kecil 4ulas kecil
-halia 2 jari
-kunyit dalam 2 ketul kecik
-lada merah kering 2 genggam besar n rebuskan bagi kembang okie!!
-asam jawa
-sawi masin
-ikan lah pe lagi! tue pun tak tau. haishhh.


then korang masukkan bawang merah,bawang putih,halia,kunyit n lada merah, kalau ada belacan, taruk sekali ke dalam blend, same cam gambar kat bawah nie. tgk2



Hahh, macam tue nanti jadiknye, xjelas?? zzzz. ok, kita tgk dari pandangan atas pulak okie!!!


hahh!! tue hah, semua dah terapung-apung! hahahaha, pastue korang blend sampai hancur tau! bagi lumat habis! sambil tue, leh lah siang ikan n panaskan minyak kat kuali. minyak xpayah banyak sangat, agak-agak jerk, bagi barang dalam tue tumis habis, post nie, ak masak ikan mayong asam pedas, fuhh, meletup beb!
meh tgk ikan nye! gila berlemak manis!

                                                          comel jerk tangan aku time nie



hahhh, pas dah siap siang sume, buang paru-paru, jantung,usus n testis ikan nie, masuk 2nd step, nak ilangkan bau, dalam konteks nie, ada 3 benda yang leh wat ilangkan bau, asam jawa,tepung n limau, so aku rendamkan ikan nie dengan tepung n gaulkan supaya bau hanyir ilang. tgk kat bawah nie!

Bergaya ikan nie berenang, ada sekor idop lagi!

  
Ak dah bunuh yang idop tadi, padan muka dia!hahaha  

Hahh, pastikan minyak dalam kuali dah betul2 panas tau coz skang kita nak tumis bahan yang dah di blend tadi! tumis sampai naik bau! sampai mengelegak! tue petuanya! jangan campur garam or ajinamoto time nie, tumis bahan-bahan yg dah blend tadi bagi garing n mengelegak!!! ingat nie!!

time dah masuk dalam kuali! hehehe
Sebelum aku gorengkan!

pastue biarkan jerk, sambil tue godak-godak lah sket, godak dengan penuh gaya tau! jangan godak bodo-bodo jerk. kalau x nanti bau tak naik. hehehehe, contoh terdekat? nak ke? ok, ak bagi!!

Serius ensem gila! hahaha

ok2, dah cukup dah, jangan tengok lame-lame, perjalanan kita masih jauh lagi nie! selepas jerk dah mengelegak yg kita tumis tue! time nie lah gunanya asam jawa as kuah untuk asam pedas nie, ambil segenggam asam jawa n rendam dalam air after dat kacau-kacau bagi kuar air asam nye, nie lah kuah untuk asam pedas kita nie! wat camnie okie!
kita perah bagi kuar air dia!

tuangkan dalm periuk

hah, pastue tutup kuali, bagi sampai mendidih! biarkan air asam nie mendidih, aku wat 3x coz nak kuah yg banyak n pekat, maksudnya 3 x aku bilas asam jawa nie untuk dapatkan air dia, biarkan asam jawa nie dalam kuali, bagi mendidih. biarkan jerk, smbil tue leh lah masak nasi ke kacau kuah dalam periuk nie ke n rasa-rasa sket. normally, time nie korang dah leh rasa kelikatan kuah asam pedas nie, rasa mesti balance, pedas+asam. biar dua-dua rasa nie rasa cam sebati.. after dat, tuangkan ikan yang dah siap korang rendam tadi, xyah basuh, biarkan dilumuri tepung n asam, baru ilang hanyir okie!!

sorry, mata aku memang mengoda sket, jgn tgk lame2. bahaya. 
hahh, biarkan ikan dalam kuah tue empuk, mybe around 15minit, 10 minit terakhir tue, korang leh lah letak bahan-bahan hiasan cam daun kesum ke sawi masin ke n paling penting, garam n ajinamoto, serius shit, aku tak pandai nak sukat-sukat, dalam kes nie ak amek 2cubit besar garam n secubit kecil ajinamoto, taburkan dalam nie, pastue aku rasa cam tak naik lagi rasa, aku masukkan sket gula, jgn banyak2 nanti ke Kelantan kang ko! hahahaha, nie sawi masin, bagi sesape yg tak kenal, meh ak tnjuk!

cam umang-umang, geli lak aku, hahaha

hahh, lastly, biarkan selama 5minit, bagi sawi nie menyerap segala masin-masin, masam-masam, n manis manis dalam lauk asam pedas nie! jgn kacau dalam 5 minit nie tau!. dah siap dah, akhirnya korang berjaya ambil resepi rahsia "asam pedas muar" yang diwarisi oleh keluarga aku, tahniah tahniah! nie ada lauk-lauk sampingan lain yang jadi hidangan aku arinie. hehehe. check it out dude!!

nie kupang!!!

nie epi! hehehehe, dia ak paksa masak nasi tau biras!

finally! settle pown resepi aku, penat lah aku buat, huhuhu, ada yg kurang paham? meh tanye meh!

Feel tak?

5 comments:

hacimun said...

yelah3!


alah.

nak gtau resepi pon nak garang2.

hehh.xtakot langsung.

zati-zt said...

wah..
rjinye memasak..
:)

ayl said...

la... org muo ke?
penuh gaye2 muo post nie. best gle baca.
godak
lama gle tak dgo

klee said...

testis ikan yg pakcik tak tahan tu ..

klee said...

testis ikan yg pakcik tak tahan tu ..