Penjana Kekayaan

Penjana Kekayaan

Thursday, December 16, 2010

Menyelusuri Sejarah Bangsa Melayu

Assalamualaikum, alhamdulillah, selesai sudah minggu peperiksaan yang amat menyeksakan jiwa raga aku, tinggal tunggu result jerk.. :) wah!! serious shit, aku rindu nak menulis dalam blog aku yang penuh dengan informasi berguna nie :P huahuaa, nway, arinie, erm,, teringin nak tulis bout Bangsa Melayu lak lah. ahaaa, Jom, layan, aku nak bercerita dari mana asalnya Ketamadunan Melayu nie, memandangkan kita semua nie rata-rata ramai yang berbangsa Melayu, so, jom hayati!

     Melayu, sebenarnya, dari mane yerk kita nie berasal, kalau eropah kebanyakannya daripada Tamadun Rom, China dan India masing-masing ada tamadun n sisa peninggalan mereka meliputi senibina,budaya n aktiviti kemasyarakatan yang pernah dijumpai, contoh as Taj Mahal di India, Pyramid di Gaza, Tembok Besar Cina n Forbidden Kingdom kat China, Collosium dkt Greece, tapi Melayu? apa peninggalaan yang boleh menjadi kayu pengukur kehebatan tamadun kita nie?? Candi? hahaha, plz. :) Okey, arinie, aku nak bukak mentaliti kita semua tentang keagungan tamadun kita pada suatu ketika dahulu, hasil daripada kajian aku yang merangkumi pelbagai bahan bacaan, nie conclusion yang aku boleh buat. Di mana asalnya tamadun Melayu kita nie, dari mana asal Bahasa Melayu kita nie, Apa keagungan Tamadun Melayu yang tiada tolok bandingnya. Ambil semuanya sebagai pembakar semangat kita semua dan buktikan Melayu bukan terus me.....layu..

    2500sebelum masihi dahulu, wujud satu kaum yang dikenali sebagai kaum Proto yang tinggal di bahagian Yunan,kawasan Selatan China,kaum ini merupakan kaum premitif yang tinggal di kawasan yang jauh di pendalaman hutan n kawasan yang bergunung ganang dan dikatakan mereka telah berhijrah masuk ke Kepulauan Melayu( jauh tue China n Asia Tenggara masa zaman nie kan,yelah, dulu mana ada kapal terbang!), garis masa kewujudan tamadun nie selari dengan kemunculan Tamadun Yunani, Selepas itu, ketika 1500sebelum masihi, muncul lagi satu kaum, kaum nie dinamakan as Deutro dan mereka menduduki kawasan di pinggir pantai, daripada sudut pandangan aku, kaum nie dah pandai dah, coz duduk dekat ngan sumber air n for sure mereka dah menjalankan aktiviti pertanian di kawasan tempat tinggal mereka...Aku akan huraikan ape itu Melayu Deutro n Melayu Proto. :)
Panjang nie.. kita wat step by step lah...

korang mesti tak percaya dengan kaitan fakta yang aku dah jumpa n teori-teori daripada idea aku sendiri, dasyat tau tak! dalam Al-Quran ada sebut bahawa ada sebuah kerajaan yang akan membantu Imam Mahadi n Nabi Isa ketika nak menghapuskan Dajjal, kemungkinan, kerajaan ini adalah kerajaan Melayu!! Kita semua nie merupakan hasil daripada satu tamadun yang agung, yang bijak dalam ilmu pelayaran, yang memberi nama "Himalaya", yang merupakan susur galur keluarga Nabi Nuh, kaum yang berasal daripada perut isteri ke tiga Nabi Ibrahim iaitu Kanaah, dan paling penting sekali sehingga masa kini masih belum pernah terbongkar ialah kaum Melayu lah merupakan masyarakat Shanggala, masyarakat yang menduduki pergunungan Tibet yang tidak pernah terbongkar dan diketahui umum sehingga masa kini.. Nantikan...


  

Feel tak?

0 comments: