Penjana Kekayaan

Penjana Kekayaan

Thursday, August 5, 2010

Komunitiku yang Terbilang

Alhamdulillah, kalau xd halangan, insyallah, hari ni, keluargaku akan mengadakan sedikit majlis bacaan yasin dan tahlil untuk arwah ibuku, hehe, quite excited, mak mah datang untuk masak, yang agak specialnya, majlis bacaan yasin ini akan di adakan di SKSR, sekolah ayahku dan tempat di mana ibu menghabiskan hampir 10tahun nya di sekolah ini, insyallah, aku dah jemput kesemua rakan-rakanku untuk membacakan yasin dan tahlil untuk ibuku,

Ok, tajuk yang aku nak sentuh hari nie, Kenduri nie sebenarnya trend ataupun majlis ilmu yang di mana malaikat melebarkan sayapnya untuk semua? Aku memandang kenduri ini daripada perpeksktif aku sendiri, bagi aku kenduri yang sering berlangsung di kawasan komuniti aku ini lebih bersiap trend. Mengapa aku berkata sedemikian sekali?
pertamanya , khusus bagi Makcik-Makcik di kawasanku, setiap perkampungan pasti mempunya sebuah kumpulan sendiri, ye, memang betul, bagus dan senang untuk mengadakan bacaan yasin di kawasan masing-masing TETAPI itu semua daripada sudut positif, perkara negatif yang mungkin tidak ramai nampak, daripadanya timbul kumpulan-kumpulan ini lah mulanya berlaku Assobiah,berpuak-puak, perkara yang paling sedih aku pernah lihat di dalam Komunitiku,contohnya pabila ahli kumpulan A meninggal dunia, kumpulan B yang di mana tidak bersefahaman mybe sebab gaduh tentang duit undi or anything lah yang biasa di kampung, kesemua ahli kumpulan B tidak akan hadir ke majlis pengkebumiaan ahli kumpulan A, nauzubillah, even aku cetek agama, aku tau benda nie x betul dan wajib diperbetulkan, betul atau tidak?
nilai sendiri.

Keduanya,mengapa setiap kali kenduri arwah, tuan rumah yang agak berada memberi kain? memberi al-quran?, ok, untuk beribadah, diterima,positifnya. daripada perpesktif aku, mereka ini hanya membuat semua ini untuk menunjuk-nunjuk, mengapa perlu ketika saat kenduri? setiap seorang peserta bacaan yasin dan tahlil diberikan beg yang di dalamnya tersedia senaskah yasin dan segulung kain pelikat, mengapa? pada pandanganku yg kurang cerdik ini, perkara ini tidak patut dilakukan ketika majlis tahlil dan yasin, mengapa? Mungkin ramai yang tidak sedar, daripada perkara ini akan timbullah perasaan rendah diri bagi golongan yang kurang berkemampuan, apabila mereka menyertai yasinan di rumah mereka yang agak berada dan diberikan semua di atas, keinginan mereka untuk melakukan majlis kecil untuk yasinan dan kenduri rumah mereka pasti terbantut, ketidak mampuaan mereka bagi menyediakan semuanya di atas, even ahli-ahli yasinan tidak pernah meminta dan membuat semuanya secara ikhlas, tetapi perasaan rendah diri pasti timbul bagi golongan ini, betul atau tidak? nilailah sendiri.

Aku tau ramai yang kurang bersetuju dengan penilaian aku, aku memandang semua ini daripada sudut seorang pemuda yang berumur 22tahun, doakan malam ini, majlis ibuku berjalan dengan lancar dan penuh dengan kesederhanaan.
:) wassalam.

Feel tak?

0 comments: