Penjana Kekayaan

Penjana Kekayaan

Sunday, December 25, 2011

2011 melabuhkan tirainya

Alhamdulillah, syukur ke atas hadrat illahi di atas nikmat dah kurnianya, aku berjaya mengharungi 2011 dengan jayanya, sungguh, aku tidak pernah terfikir boleh sampai ke tahap ini, seperti mimpi menjadi kenyataan, before aku meneruskan Kisah Perjalanan Hidupku ini dengan lebih mendalam, better aku keluarkan tentatif kehidupan aku sepanjang tahun 2011, insyallah, semoga ini menjadi iktibar bagi mereka yang berada di luar sana.


  • Januari 2011
Berbekalkan RM1780 aku memberanikan diri melangkahkan kaki untuk kali keduanya menuju ke ibu kota, kegagalan kali pertama menjadi pengajaran,Kuala Lumpur aku kembali, hanya dengan satu azam,ya, untuk menjadi insan berjaya, jangan disangka hari-hari yang kita lalui cerah,seminggu bergelandangan di kaki lima KL Central merupakan detik-detik yang memeritkan,akhirnya, aku berjaya mendapatkan sebuah bilik kecil di Desa BandarTasik Selatan, Berbekalkan kelulusan yang hanya cukup makan, aku berjaya meloloskan  diri di dalam sesi temuduga Express Rail Link (thx En.Hairul Maharis) bagi memegang jawatan paling rendah ketika itu iaitu sebagai Promoter untuk KLiA Transit di LCCT.Tugasku amat ringkas dan mudah, hanya untuk menerangkan route perjalanan KLiA Transit dari LCCT ke KL Central dan pada masa yang sama memastikan ridership sentiasa meningkat dari masa ke semasa, Bulan pertama yang amat sengsara, tiada sesiapa, tiada kenderaan,kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, sungguh, perit terasa sehingga aku hampir mengalah.Setiap hari sengsara membadai diri, hanya satu ungkapan yang menjadi kekuatan sehingga sekarang, "Allah tidak akan menduga hambanya denga apa yang tidak mampu dihadapinya" aku tabah meneruskan perjalanan.Anggap sahaja ini ujian ringan daripadamu.

  •  Februari 2011
Duit yang menjadi bekalanku habis, deposit rumah, tambang pergi balik kerja, makanan harian, duit airport tax,tidak lupa topup telefon bimbitku, ya allah,penantian untuk gaji pertama amat menyeksakan,akhirnya gaji pertama masuk pada 7hb Februari, RM 530.98, Allahuakbar, aku bersyukur dengan rezekimu, tetapi, mampu kah aku mengharungi baki-baki kehidupanku di sini, kos hidup amat tinggi, apatah lagi, aku bekerja di lapangan terbang, makanan usah di kata, nasi sepinggan dengan lauk sayur pun berharga RM4.00, ketika ini, nasi menjadi makanan paling berharga, baru ku tau erti harga sebutir nasi, aku masih belum mahu mengalah, akhirnya aku mengambil keputusan untuk menggadaikan hp Sony Vivaz yang baru ku beli tidak sampai 3 bulan ketika itu. Berat hati, duit hasil titik peluhku, takpelah, insyallah before 2012 akanku tebus kembali apa yang telah hilang sepanjang awal 2011. Hati menangis siapa yang tahu.......

  • March 2011
Akhirnya bulan March menjelma, bulan yang menjadi titik tolak sepanjang 3 bulan aku berada di Kuala Lumpur, kontrak ku bekerja di ERL sudah hampir di hujung noktah, gaji bulan kedua cukup untuk membayar segala hutang piutang, simpanan untuk masa hadapan adalah sedikit  untuk jangka masa pendek,Pada bulan ini, aku menanti, adakah aku berjaya di tempatkan di kalangan Ticketing Officer yang menjadi idaman semua rakan-rakan promoterku ataupun kami semua di tamatkan kontrak pada bulan ini. Debaran semakin memuncak pabila March melabuhkan layarnya.. oh tuhan, apalah nasib diriku... sedih,takut,sayu. semua bermain menjadi satu...seperti biasa, Roti Gardenia Ikan Bilis menjadi santapan harian, jimat cermat untuk hidup,hanya satu kupesan kepada nafsuku, sabar, masanya akan tiba...monologku. "Janganlah menjadi seperti lembu, pantang nampak rumput panjang, pasti akan diredahnya apa sahaja untuk mendapatkannya, akhirnya balik kekandang kelaparan kembali" lembu di ibaratkan kita, rumput panjang diibaratkan kerja. Lompat sana, lompat sini, pulang kosong, tidak, aku tidak mahu menjadi seperti lembu.... apa pun yang akan berlaku, aku percaya, rezeki aku ada disini...

  • April
Segala persoalan akhirnya terjawab,sejarah tercipta, batch pertama promoter yang di ambil kesemuanya dan diserapkan ke dalam bahagian Customer Service Department, akhirnya, aku berjaya di tempatkan di bahagian yang ku idamkan sebelum ini, Apa yang special sangat ko nie jadi ticketing officer jerk kot?, ahaa, soalan tipikal yang sering di ajukan, Why im proud when i got this position? beb, 3 bulan pertama aku dah merasa betapa susahnya duduk di bahagian promoter, when im entitle to been hired to this level, im proud due to wat i do among 3 month seakan - akan mendapat pembalasan, kami semuanya merasa teruja, "oh! macam mane ea nak pegang duit ribu riban?" pabila ditempatkan di position ini, automatic, tanggungjawab dan amanah yang dipikul seakan-akan batu belah batu bertangkup diletakkan di atas bahu, berat, setiap hari aku perlu mengendalikan penjualan tiket dan berhadapan dengan pelbagai karenah manusia, bulan pertama aku menjalankan tugas, failed.. hancuss.. hahahaha, weih, ko wat sales more than 10k and u must make sure u tally and follow a lot of s.o.p, if not, summon will issued to u.. potong gaji lah pe lagi, bukan sket, RM250 for elaun habis bila kita melakukan kesilapan, mulanya ku rasa berat, tapi lama kelamaan, ku pasti, inilah yang mendisplinkan diri kita, im not perfect but im trying to do perfect. hopefully doa keluarga aku yang jauh di sana mengiringi setiap hari-hariku di kaunter tiket ERL. insyallah...
  •  nantilah sambung, aku dah penat....................................... to be continued...

Feel tak?

0 comments: