Penjana Kekayaan

Penjana Kekayaan

Saturday, June 18, 2011

Monolog

*entri ini hanya diimiginasikan oleh penulis,semua yang ada di bawah hanya untuk renungan kita bersama,


Assalamualaikum shafiq, apa khabar kamu? saya sudah lama bersama kamu, sejak kamu lahir sehingga lah di ketika ini, kau adalah aku dan aku adalah kau, semenjak akhir-akhir nie, aku tak faham dengan kau, ke mana hilangnya timbang rasa kau? kemana hilangnya kasih sayang di dalam diri kau? kemana hilangnya kau yang lama? sejak kita dilahirkan, aku sentiasa berdamping dengan kau, susah payah kau, aku ada dengan kau, pandai bodoh kau, aku ada disisi kau, lapar dahaga kau, aku turut sama merasa, macam nie lah, diri kau aku tengok dah jauh sangat dari jalan asal yang kau tuju, cuba kau grab balik apa yang kau terlepas sebelum ini, sampai bila kau nak salahkan orang lain di atas kelemahan diri kau sendiri, tak habis-habis kau salahkan time SPM kau, kau buat alasan kononnya ibu kau meninggal sebagai punca kegagalan kau, nonsense lah beb, xd maknanya, mungkin itu asbab yang dah ditakdirkan tuhan, ingat balik tujuan kau hidup sebagai khalifah di muka bumi ini, ingat,kita bukan hanya ingin  mencapai future untuk berjaya di dunia, nun di akhirat sana, takkan umur kau kalau dah masuk 40-50an kau still camnie, kau nak ke hidup susah? tak nak kan???



Shafiqku,

Kau ingat lagi tak, time tahun 1994, kau baru pindah ke Taman Samudera? ingat lagi tak? ibu mandikan kita di bilik air baru, sambil ibu berus sabun badan kita, ibu tanya, "Along, along dah besar nak jadi apa?" kau jawab kau dah besar nak jadik pensyarah, nak mengajar macam ibu, betul tak? kau ingat tak?? so, apa lagi? kau belum terlewat sayang, umur kau baru 23, lesen untuk kau sambung ke degree terpampang luas depan mata kau, kerjaya yang kau ada sekarang, kalau kau buat belanjawan balik, xd masalah, come on lah, gaji kau leh capai 2k, kau nie boros kau tau tak, pantang ada duit, kau cuba belajar berjimat, ingat masa depan kau, ingat hala tuju diri kau n yang paling penting, ingat family kau, apa yang kau ada sekarang yang boleh kau banggakan? Tuhan tue dah banyak tolong kau, cuma kau yang xnak tolong diri kau, ingat shafiq, hala tuju diri kau, jangan kecundang di tengah jalan, malu... jangan.. sebelum ibu kau meninggal, ingat apa yang ibu pesan pada kita, ingat lagi??

Shafiq,

    Ingatlah, aku nak berjaya shafiq, kejayaan aku ada pada kau, tolong, tolong, tolong, jgn sesekali hidup kau menyusahkan sesapa, jgn lupa tanggungjawab kau, tinggalkan semua yang kau tak perlukan, terus mara kehadapan, landasan ada dihadapan, pilih simpang yang betul, 10tahun. 10 tahun lagi, aku akan lihat di mana kita berada, aku hendak lihat kau berjaya, dunia, akhirat. ingat shafiq... :) aku sayang kau sangat-sangat.


Semoga berjaya. wassalamah.

Feel tak?

4 comments:

MizzDija said...

amboi..kemain agi..huhu :p

dayya dayyanna said...

tabah ya! :)

Anonymous said...

cerita nak bagus jerk tapi '0'

tiefazatie said...

mendalam kot..=)